Tuesday, April 24, 2012

Chicken Soup for (MY) Soul ^_^

Assalamualaikum.
The book I am currently reading...usually before sleep. Bangun je the next day terasa sungguh bermotivasi wuwu

 It's late at night already.

Everybody's asleep and I'm alone.

My little baby Tebi is sleeping back there accompanying me...studying.

Selalunya apabila otak terasa letih dan mata terasa penat merenung skrin netbook...saya akan capai mana-mana buku berdekatan untuk rehatkan minda.

Sekejap pun tak apa.

Dan biasanya sebelum tidur saya akan membaca sesuatu yang positif...yang membuatkan saya bangun esok hari sebagai insan yang lebih baik.

Anda tahu siri buku motivasi Chicken Soup for The Soul? 

Kali pertama saya dengar tajuknya, sepupu kancing kamcing saya si Siti Zakiah sangka saya cari buku resipi di KLIBF beberapa tahun lepas *waktu itu saya belum mahu kahwin*

Ia adalah buku motivasi dan self help antara yang terlaris di Amerika.
Saya mula membaca siri Chicken Soup for the Soul sejak usia 18 tahun. Ketika itu saya baru bergelar budak U di matrik UIA Lembah Pantai.

I just fell in love with this book.

Dan masih membacanya hingga sekarang.

Buku ini mempunyai lebih 200 siri untuk sepanjang kehidupan dan pelbagai lapisan masyarakat.

Ditulis oleh Jack Canfield dan Mark Victor Hansen, ia merupakan himpunan 101 cerita pendek hasil sumbangan orang ramai yang menceritakan pengalaman sebenar mereka.

Semuanya berjaya menyentuh hati dan mengubah perspektif saya tentang kehidupan. 

Walaupun ada beratus2 siri tapi saya tak mampu beli kesemuanya.

Waktu usia 18 tahun, saya baca Chicken Soup for the TEENAGE Soul. Yang ini ada banyak siri.

My first book. Masih elok tersimpan atas rak. Beli waktu usia sweet 18, sekarang sweet 31-an *gambar ihsan amazon.com*

Kemudian, masuk ke main campus...saya baca pula Chicken Soup for the Writer's Soul. Sebab waktu itu saya tengah gila menulis novel.


Buku ni saya beli used-book yg dh agak lusuh. Dialah yang paling buruk berbanding rakan2nya yang lain. Masa tu poket tak berapa nak tebal jadi saya beli di kedai buku terpakai saja sob sob..biar rege murah, yang penting ilmu di dalam mahal *gambar amazon.com*

Dan juga Chicken Soup for the Woman's Soul *masa itu baru nak menginjak jadi woman*

bukan senang nak jadi wanita...*gambar ihsan amazon.com*
Kemudian bila dah jadi isteri orang...belum serik lagi. Saya baca pula Chicken for the Mother's Soul ketika hamil anak sulung *patut pun si Wifaq pantang jumpa buku*
Nak jadi ibu pun kena motivated *gambar amazon.com*
Kemudian...bila further study lagi dan perlukan motivasi...saya baca Chicken Soup for the Parent's Soul *walaupun tajuknya for parents tapi saya sorang je yang baca huhu*

Dan sekarang saya sedang baca Chicken Soup for the Soul: Think Positive.  

Satu lagi Chicken Soup for the Soul: Devotional Stories for Tough Times saya baru scan gitu-gitu aje sebelum ada orang bising *buku ini saya beli di KLIBF 2011 dah nak masuk KLIBF 2012 belum baca lagi...padahal rak buku dah tak muat..alasanlah tu nak beli rak baru*

Yang ni beli di KLIBF 2011 tapi belum baca...*saya buzy body*

Buku-buku ini sangat banyak membantu saya.

Lately baru saya tahu PTS ada menterjemah buku ini ke Bahasa Melayu tapi pada saya kurang feel bila baca dalam bahasa Melayu compared to the English version.

Nanti dah tua kena baca pulak dua buku di bawah ini:
Nanti dah ada cucu kena baca buku ni...
Dan ini juga:


Entry ini bersempena mood KLIBF 2012 yang akan menjelma beberapa hari saja lagi.

Oh sungguh tak sabar ^_^





2 comments:

  1. Salam kenal Kak Shana, wah pertama kali tahu pasal buku ni dan sgt2 menarik. Terima kasih atas perkongsian...

    Sedih baca komen tentang arwah sepupu akak, semoga beliau tenang di sana dan pastinya banyak yang telah beliau kongsi tentang jepun kan...

    ReplyDelete
  2. Hanis...^_^ u really make my day :)
    Akak selama ni silent reader je kt blog awak..:) but really luv ur postings...tulis banyak2 tau...
    Buku tu my feveret since muda2 dulu...
    Bila tengok gambar sakura kt blog Hanis tu...teringat arwah sbb arwah pernah belikan bunga sakura (yg fake punya) utk akak....dan chosptick Jepun 30 pasang...sampai lani baru guna 2 pasang je sbb sayang sangat

    ReplyDelete